tirsdag 21. april 2009

En av samfunnets små farer...

Ja, det stemmer. Samfunnet har mye farlig i seg. Kriminalitet, dop og Disney-konsernets syn på hva "Rock" er... sistnevnte går vel under kriminalitet når jeg tenker meg om.
Men la oss gå innpå dette med stoffbruk. Det finnes utallige av ulike substanser, genetiske stoffer og andre kule ting jeg kan navnet på der ute som kan skaffe deg frelse i noen timer, men etter en stund kan dette snu livet ditt på hodet og ødelegge det når nyhetene kommer fram i offentligheten. Nesten som en thailandsk gatepike.

Men det finnes småting rundt oss som ikke påvirker oss. Men la oss si at du skaper deg et høyforbruk av denne småtingen. Da kan det hende du har funnet den smarteste erstatningen for kokainen pappa tok fra deg, men som du heller ikke fant i søpla!

Ok, jeg skal slutte å danse piruett rundt grøten. Jeg må bare innrømme at i det siste jeg startet et høyforbruk av det som skal være den nye folkefienden.

Appelsin juice



Nettopp denne typen faktisk. Mange vet fra før at jeg har en forkjærlighet for juice. Det er ikke noe jeg har i meg stødt og stadig til vanlig, men i det siste har det vært tilbud på Liters kartonger med juice på Jokern over gata! Og da slo ghetto-familien til.
Så den siste uka or so, har jeg hver gang jeg har blitt tørst tatt turen til kjøleskapet og tatt meg et glass med appelsinjuice. Jeg trodde heller det ikke var så alvorlig. Men så sa min mor: "Du burde ikje drekke så mykji juice! Det ekje bra for d!" Og vips så var en 5-sekunders intervention over. Hun sa ikke mer enn det, men jeg kunne lese i øynene hennes at dette var serious business!

Så jeg har altså fått åpenbaringen om at juice innebærer en fare for avhengighet! Hva den kommer til å gjøre med kroppen min vet jeg ikke, jeg har ikke kommet så langt i forbruket mitt ennå. Kanskje jeg får appelsinhud (hahaha), eller bare dårlig humor!
Så nå har jeg tenkt å spare opp midler til å danne en ny hjelpegruppe som jeg vil kalle Anonyme Juicemisbrukere. Der vil vi bedrive terapi som innebærer så klart den klisje-aktige introduseringen vår. Jeg kan begynne. Hei, jeg heter Jahni. Og jeg er en juicemisbruker. Videre blir det gråting på skuldre, terapeutisk strikking med ikke-juice materiale. Og de stakkars sjelene som vi ikke kan hjelpe vekk fra avhengigheten vil vi prøve å få lagt om til eplenektar-forbruk isteden. Da har de i det minste sjansen for lengre levetid.

Som sagt så er jeg ikke sikker på hvilke virkninger jeg kan vente meg. Men jeg tror jeg har funnet ut et resultat. Sitter for lenge foran pc'en i juice-beruselse kan det få konsekvenser. For et par timer siden følte jeg et øyeblikks uklarhet i hodet. Jeg så meg rundt i rommet og jeg sverger ved den allmektige Satans nesehår, senga mi begynte å vokse å stige mot meg. Jeg frika så klart ut, men etter en kort prosess så var senga på sin normale størrelse igjen. Jeg har da i allefall fått en smakebit på hva som venter meg hvis jeg ikke roer ned forbruket snart.

Men jeg tror også den har sine fordeler også. I denne perioden har jeg lagt merke til at jeg har begynt å skrive ordet "verftall" riktig. Før skrev jeg det med H foran. "Hvertfall"?!! Jeg har ingen logisk forklaring på det. Men med tanke på at barn i Norge i dag har så store skrivevansker... Kanskje tilbudsjuice er løsningen på problemet. Med en kontrollerbar grense så klart! Men dette kan sikre nasjonens gode framtid! JEG ER RIIIIIK!!! $$$$$$$$$$$$$

Men uansett, dette er noe man ikke bør tukle med. Farlige saker! Jeg må vel prøve å trappe ned litt før det blir kritisk! Men som vi ser kan Juice'n også være bra til noe. Spørsmålet blir da om juicen er venn eller fiende... Debatten fortsetter!
Imens så vandrer mange hjemløse juicemisbrukere rundt om i gatene! De er alle varme og er avhengig av noe kaldt å drikke! Kroppen deres vil ikke ta imot vann lenger, så Imsdalen kan du beholde i veska. Det viktigste er at du ikke gir dem penger. Og for Guds skyld ikke gi dem noen form for juice... og heller ikke eplenektar! Hvis du absolutt er en medlidenhetsperson, så tar du med deg personen på Bunnpris og kjøper en Litago Sjokolademelk til ham. Da får han næringsstoffene han trenger til å overleve natten, pluss at han sikkert blir glad. Alle blir glad når man får en sjokolademelk.

En siste ting... barn, si nei til juice!

2 kommentarer:

Line sa...

Hahaha, du er gal Jahn Ivar! Gal gal gal.

:P

Michael sa...

Flirte høyt, på jobb, av appelsinhud vitsen :P

Btw, verTFall - ikke verFTall ;)